8 tips til gjennomføring av Turmat fra hele verden-aktivitet

Publisert – Sist oppdatert 03.12.2025
Tekst: Mari Kolbjørnsrud – Foto: Paulina Cervenka

Hvordan kan dere bruke Turmat fra hele verden som et inkluderingsverktøy, for å skape mer inkludering, fellesskap og mestring i deres sammenheng?

  1. Hvilke aktiviteter kan passe hos dere? Sjekk ut eksemplene her, fra ulike organisasjoner og skoler. Flere eksempler finner du i veilederen Turmat fra hele verden – et inkluderingsverktøy.
  2. Er det noe du trenger å bli mer trygg på? Å fyre bål? Bruke stormkjøkken? Eller å vite hva slags utstyr du trenger ved matlaging ute? Sjekk ut våre tips her.
  3. Hvem finnes av samarbeidspartnere og ressurspersoner i ditt lokalmiljø og/eller internt i din organisasjon? Det kan være for eksempel kommunale enheter eller organisasjoner som når målgruppa. Kanskje noen ønsker å bidra med å dele fra sin matkultur og sin matkompetanse? Ta kontakt, inviter til en samarbeidstur eller å bidra på annen måte.
  4. Hvordan når dere ut til målgruppa dere ønsker å inkludere? Spre informasjon gjennom samarbeidspartnere og nettverk som er i kontakt med målgruppen.
  5. Hva trengs av utstyr? Her er vår anbefaling til utstyrsliste når du skal lage mat ute med en gruppe. Hvis dere trenger å supplere utstyr, sjekk ut bua.no, frilager.no og kirkensbymisjon.no/skattkammeret, som låner ut gratis utstyr.
  6. Trenger dere tips til oppskrifter? Sjekk ut oppskriftssiden vår. Her finnes et mangfold av matoppskrifter fra store deler av verden.
  7. Har dere økonomi til å dekke kostnadene til en Turmat fra hele verden-aktivitet? Hvis ikke, kan organisasjoner søke Norsk Friluftsliv om stimuleringsmidler til dette. Sjekk også mulighetene i din kommune og andre tilskuddsordninger. Sparebankstiftelsen DNB har løpende søknadsfrist på søknader inntil kr. 50 000,- Les mer om støtte fra Sparebankstiftelsen DNB her.
  8. Prøv! Det kan gjerne være en helt enkel aktivitet. Lykke til!

HVORDAN kan dere bruke Turmat fra hele verden som et inkluderingsverktøy, for å skape mer inkludering, fellesskap og mestring i deres sammenheng?

Del denne artikkelen